עמדות טעינה חשמליות לרכבים |
עמדות טעינה בתים משותפים:יצוין כי לפי חוק המקרקעין - חוק ששורשיו בשנות השבעים - כדי לבצע עבודות ברכוש משותף נדרשת הסכמה כוללת של דיירי הבניין. הבעיה היא כמובן שבשנות השבעים והשמונים לא היו מכוניות חשמליות ולא נדרשה כל החלטה לגביהן, ואילו כעת הופכות המכוניות החשמליות לנפוצות יותר ויותר, כמו גם מכוניות הפלאג אין הייבריד, מה שדורש פתרונות עבור בעליהן, שרובם גרים בבתים משותפים.יתרה מזאת, המסמך של משרד האנרגיה מפרט את הדרכים המוצעות לעיון הציבור, בהן בעליה של מכונית חשמלית (או פלאג אין הייבריד) יוכלו להטעין את הרכב. לפי עיקרי המתווה, נציגות הבית המשותף תהיה זו שקובעת את תנאי התקנת העמדה, כך שלא תפגע בחזותו של הבניין וגם בזכויותיהם של דיירים אחרים. ההתחשבנות על עלות החשמל נחשבת גם לנושא בעייתי - לפי המתווה החשמל לרכב יגיע מן המונה המשותף וההתחשבנות תבוצע מול בעל הדירה. בעל דירה שלא יהיה מרוצה מהסדר זה יוכל לפנות למפקח על המקרקעין. אופן ההתקנה של עמדות טעינה יקבע על פי ועדה משותפת של נציגי הבניין, שתפנה למפקח על המקרקעין לאישור. הנוהל מציג שורה של "פותחי חסמים" שמיועדים לאפשר התקנה מהירה של עמדות הטעינה. כך לדוגמה - אם בעל דירה הודיע כי ברצונו להתקין עמדה לרכב חשמלי, תחויב נציגות הבניין להציג לדייר את התנאים שהיא דורשת להתקנה תוך לא יותר מ 15 ימים; אם הנציגות לא השיבה לדייר שרוצה עמדה לרכב חשמלי, יוכל הדייר לגשת למפקח על המקרקעין תוך 45 ימים. בנוסף, ההצעה מקלה עם בעלי מכוניות חשמליות שכן יכולים להתחבר למונה פרטי: במקרה כזה יכול בעל הדירה פשוט לחבר את עמדת הטעינה, כחוק, תוך 15 ימים בלי לבקש אישורים נוספים מנציגות הבניין. עד תחילת 2022 יתוקן חוק המקרקעין כך שאפשר יהיה להקים עמדות טעינה למכוניות חשמליות בבתים משותפים, ללא צורך בהסכמת יתר הדיירים. הממשלה מכינה את התשתית למעבר לתחבורה חשמלית. לפי ההחלטה שהתקבלה היום, יפעלו בחודשים הקרובים המשרדים הרלבנטיים לאשר בחקיקה כי כל דייר בבית משותף יהיה רשאי להתקין תשתית לצורך הקמת עמדת טעינה לרכב חשמלי, ללא צורך בהסכמת יתר הדיירים. זאת בשונה מהמצב כיום, שמחייב אישור של יתר הדיירים - מצב המהווה לעתים חסם כניסה לרכב החשמלי למרבית האוכלוסייה המתגוררת בבתים משותפים. עוד הוחלט לחייב כל בניין חדש בהנחת תשתית בסיסית הנדרשת להתקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי. התיקון יבטיח כי אפשר יהיה להקים עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבתים משותפים, ובכלל זה העברת התשתית הנדרשת לעמדות הטעינה ברכוש המשותף, ללא צורך בקבלת הסכמת כל הדיירים בבניין. בפועל הדבר ייעשה במספר חלופות: הבסיסית ביותר היא חיבור עמדת הטעינה לחיבור החשמל הפרטי של בעל עמדת הטעינה, ללא צורך בהסכמת דיירים אחרים. בנוסף, יתאפשר להתקין חיבור עמדת טעינה לחיבור החשמל המשמש את הרכוש המשותף של הבית המשותף, במצב כזה יותקן מונה נוסף למונה המשמש את הרכוש המשותף, כך שהתשלום בעבור עמדת הטעינה יהיה בנפרד מהתשלום לצריכת החשמל של הרכוש המשותף. בנוסף, אפשר יהיה לחבר עמדות טעינה לחיבור חשמל חדש, שאינו של הדירה ואינו החיבור הקיים של הבית המשותף. כמו כן, ייבחן מתווה שיאפשר הקמת עמדות טעינה בהתאם לחלופות אלו גם בחניות שהן חלק מהרכוש המשותף. משרדנו מייצג מספר חברות מהמובילות בתחום עמדות הטעינה וזמין לתת ייעוץ לחברות נוספות העוסקות בתחום ולוועדי בתים משותפים. אבירם וזנה, עו"ד |
||